Den nästan, inte alls, sanna filmen om cirkusmannen PT Barnum.
The Greatest Showman är en underbar musikal med massor av underbara sånger och shownummer. PT Barnum hade älskat den! Musikalnumren avlöser varandra, ena låten efter den andra i häftiga scener. En glittrande vacker yta som inte ens försöker berätta den sanna historian. Den vill bara underhålla, som som Barnum gjorde så framgångsrikt på 18000-talets mitt. Hans cirkus turnerar forfarande runt världen. Jag såg den i Orlando, Florida, för lite över 20 år sedan. Men nu är det häftiga cirkus nummer med akrobatik och diverse djur. Inte den freakshow som det var från början. Då folk kom för att stirra på, vad dåtiden tyckte, diverse missfoster.
PT Barnum framställs i filmen som en ganska hyvens karl. I verkliga livet ville han väl mest bli känd och tjäna en massa pengar utan bry sig om vem han utnyttjade för ändamålet.
Men det är inget man behöver bry sig med när man tittar på denna härliga musikal. Det finns inte en enda dålig sång, även om nu ett par tre stycken är bättre än de andra. Det är moderna sånger, som konstigt nog passar in i 1800-talsmiljön. Flera av numren är otroligt läckert filmade. Jenny Linds sång griper tag i mig, trots den enkla scenframställningen. Sången är otroligt bra och det är mycket vackert filmat. Sången där Barnum ska övertala en populär skådespelare att börja jobba för honom, är mycket roligt filmad. Övriga nummer är storslagna och häftiga. Flera gånger vill jag ställa mig upp och dansa och sjunga med.
En kanonbra musikal helt enkelt.
 
 

Kommentera

Publiceras ej