Jag gillar att prata om mina USA-resor. Men jag förstår verkligen att folk inte vill höra om dem hela tiden. 
I brist på egna kan man säga att mina resor är som mina barn och jag gillar inte heller alltid att höra om kompisars barn i tid och otid. Haft svårt att bry mig när det berättas om hur söt lille Kalle var när han pillade sig i naveln när han var ett år gammal eller något i den stilen.
Så när min systerdotter och meste resekompis umgicks i går kväll ensamma, så blev det en hel det USA-prat.
Hade hur roligt som helst. Vi pratade i massor om våra fem resor tillsammans. Till slut kom vi in på  vår Alaskaresa, den senaste resan ihop. Jag var lite besviken när jag kom hem från den 2015 och kände att dit behöver jag inte åka igen. Mest berodde det på att södra delen av Alaska är ganska likt Sverige men med mycket högre snöklädda berg. Det var björkar, maskrosor, ängabollar och midsommarblomster överallt. Tyckte att eftersom Alaska ligger så långt bort borde det se olika ut. Men vi ligger ju på samma latitud, därav likartad natur.
Ju mer vi började prata om den enorma staten, ju mer sugen blev jag att åka tillbaka. Kanske åka lite senare på sommaren denna gången. Vi åkte i början på juni som också var början på Alaskas korta turistsäsong. Endast fyra månader lång. Så mycket var precis nyöppnat och lite rörigt fortfarande. Det snöade rejält vid ett tillfälle, det var inte överdrivet varmt och det mesta var vårlikt. Vi ville så gärna åka tillbaka och få en chans att se Mount Denali, USAs högsta berg, i alla sin prakt ordentligt denna gången. 
Den dagen vi var inne i Denalis Nationalpark, var det full storm uppe omkring toppen och allt vi såg var en vit vägg. Nu är berget så stort i omkrets att det mer eller mindre har ett eget klimat, så toppen syns klart kanske tre dagar i månaden. Vi fick se det i sin helhet nere i Ancorage under de sista två dagarna och då får man ingen uppfattning om hur stort och högt det är.
Skulle gärna åka tillbaka till lilla, så litet att det gick att få in hela "staden" på ett kort, Talkeetna igen. Den lilla staden var så mysig att var något otroligt. Flyga med ett litet bushplane skulle jag inte heller säga nej till. Speciellt inte om vädret var bra runt Mount Denali och vi kunde flyga runt det. Som var meningen under vår resa 2015 men som inte gick på grund av det dåliga vädret runt toppen.
 
Åka på valsafari igen. Det är alltid roligt. De två tågresorna vi gjorde var också kanon. Men några av bussresorna vi gjorde var inte så roliga, så vi kanske kan ta en tågresa till istället. Ta ett annat resepaket denna gången. Fanns flera att välja på. Göra lite olika saker denna gången.
Sara och jag har alltid haft roligt ihop när vi är ute och reser och jag gärna med henne till Alaska igen eller någon annanstans.
 
 

1 kommentarer

NORRSKEN EMMA

20 Aug 2017 12:37

fina bilder =)

kramizz

Kommentera

Publiceras ej