När jag flyttade ner till Göteborg och började köra buss där, gick jag från att alltid ha passagerare att prata med till folk som knappt hejade på chauffören ens. Jag fick väldigt mycket tid över till att sitta och tänka på annat. Då satt jag och bygde hus i huvudet. Skulle jag bygga ett eget hus, så finns ritningarna uppe i hjärnan. 
När jag var fädig med det gick jag över till att renovera om ladugården hemma, och då menar jag det som numera är systers hemma. Den ladugården är väldigt stor, så för ett tag började jag fundera på hur jag skulle kunna renovera upp Brukets ladugård. Den är mer lagom stor.
Där hönshuset är skulle jag kunna ha sovrummet. Garage, kalvbås och mjölkrum skulle kunna bli ett stort härlig badrum med tvättstuga. Avloppen finns ju redan om man så säger. Väggen mellan badrummet och sovrummet skulle kunna bli en garderob som har skjutdörrar på båda sidor. Dvs när jag tvättat kläderna är det bara att hänga in dem från tvättstugesidan och när jag sedan skulle klä på mig ta ut dem på sovrumssidan. I badrummet skulle jag både ha badkar och dusch.
Skulle behålla foderbordet, inte foderhoarna men själva inlåsningsgrejerna, vad de nu heter. Ha kvar lite av ladugårdskänslan. Antingen sätta väggar bakom eller bara skynken eller helt öppet. Här kunde jag ha förvaringsytor.
På ena sidan skulle jag ha köket, givetvis skulle jag lägga igen gödselrännorna. De blir bara ivägen och sååå mycket ladugårdskänsla skulle jag inte vilja ha.
På andra sidan foderbordet skulle jag ha allrummet med kontor, syhörna och soffgrupp (dagbädd). Trappan uppe till rännet skulle jag behålla och kalvbåsen nedanför likaså. De kan också bli förvaringsyta.
Funderar på hur jag skulle göra med fönstren. De är rätt många men små. Vill ha in mer ljus. Uteplats skulle jag också vilja ha, men frågan är var. Känns som om den blir ivägen ute på gatan utanför ladugården. 
Är jag ändå igång och bygger om, så kanske jag kan byta ett par väggar på bygget för gödselplattan, och ha glasväggar. Ha halva platsen inglasad och halva öppen. Det kan bli en bra altan. 
 
Annars finns ju alltid den lilla drängstugan nere vid dammen att bygga på i huvudet. Den är inte stor, ett rum och ett icke fungerande kök är allt. Men bygg på ett rum till, badrum, fixa köket och en mysig uteplats. Så flyttar jag dit i ett nafs.
 

1 kommentarer

NORRSKEN EMMA

20 Aug 2017 11:03

ha en fortsätt bra söndag

Kommentera

Publiceras ej