Vissas filmer berör mer än andra. Lion var en sådan.
Den bygger på en sann historia och handlar om indienfödde Saroo, som av ett misstag kommer ifrån sin familj och så småningom adopteras bort till ett par i Australien. När han i vuxen ålder börjar studera i Melbourne, träffar han indier som undrar var i Indien han kommer ifrån. Det får honom att börja fundera på sina rötter och identitet. I flera år försöker han sedan komma ihåg var han kan komma ifrån. 
Hade trott att Indienhistorien skulle komma i tillbakablickar när Saroo börjar minnas sin uppväxt. Men man får följa honom från uppväxten och fram till det att han kommer tillbaka till Indien på slutet. Den lille killen som spelar den unge, ca 5 år kanske, Saroo, Sunny Pawar är helt fantastisk. Han säger inte så mycket, men han är otroligt utrycksfull. Dev Patel gör den vuxne Saroo väldigt bra också. Kul att se Nicole Kidman som hans australienska mamma, med utrycksfullt ansikte utan minsta lilla botox. Bästa rollen på länge.
Filmen är mycket gripande och rörande. Mot slutet rann tårarna på mig och många andra i den fullstatta biosalongen. Jag gillar den skarpt och den sitter kvar i mig långt efter att jag lämnat biografen.
En film jag verkligen kan rekomendera. En film att bry sig om.

Kommentera

Publiceras ej