Skrev för ett tag sedan om en naturprogramserie som jag gärna skulle se igen. Men jag kom inte ihåg vad den hette.
Det vet jag nu! Kände SVT på sig att jag ville se den igen? När jag var inne på SVT Play och tittade runt hittade jag serien. Den har gått på tvåan de senaste dagarna. Vilken lycka. Programmen är otroligt intressanta om hur djur och natur har anpassat sig igenom miljoner av år.
Älskar sådana här program. Naturen är verkligen fantastisk. För 60 miljoner år sedan flöt en några små lemurer iland på Madagaskar. Från denna lilla familj har det nu utvecklatas ca 100 olika arter av lemurerna. Helt otroligt. Lemurerna dog ut i Afrika och finns nu bara på Madagaskar. Här finns också flertalet djur som ser precis ut som andra men inte ens är släkt. Otroligt häftigt. En som ser som en liten igelgott men är en emrick eller vad de nu hette. Här finns ett djur som ser ut och beter sig som katter men inte är det minsta släkt. Har bara utvecklat samma utseende och beteende på grund av likartad livsmiljö. Så häftigt!
 
Madagaskar, likt Australien som det en gång för länge sedan, väldigt länge sedan, satt ihop med flera centimeter norr ut varje år. Inte undra på att det är jordbävningar och vulkanutbrott överallt.
 
Som sagt älskar sådana här program. Informativa men samtidigt vackra och roliga att titta på. Får nog ta och investera DVD:n. Heter Mutant Planet i original.

Kommentera

Publiceras ej