Jag har inget emot danskar som personer. De är säkert trevliga. jag klarar bara inte av danska språket.
Jag förstår verkligen inte vad de säger! Eller rättare sagt jag förstår en del, ok, rätt lite. Vissa ord har vi ju gemensamt men andra betyder inte samma sak. Vilket förvirrar. Tills slut pratade jag mest bara engelska. Vilket det flesta förstår och pratar bra.
Stackars servitören på Café Emma, där jag åt min goda men dyra födelsedagslunch, visst inte riktigt vart han skulle ta vägen när han inte fattade vad jag sa eller jag inte fattade vad han sa. Vid betalningen pratade jag engelska. Likt mig förstod han inte mitt språk, erkände han generat.
När jag stannade i en souvenirbutik längs den, i mitt tycke, överreklamerade Ströget, när den engelske killen som jobbade där pratade en het underbar svenska. Kunde kramat om honom! Annars tycker jag Ströget inte har något speciellt att komma med. Ser ut som vilken turistgata i vilken stad som helst. Dyra affärer blandade med turistkrafs, Hennes och Vero Moda. Det var bara Lindex som fattades. Men den kanske låg i andra ändan. Gick inte hela gatan.
 

Nej, det lär nog dröja innan jag åker hit igen. Men det gör inget. Hade i alla fall trevligt på de fina biograferna.
Kul att hitta på något speciellt på min födelsedag.

Kommentera

Publiceras ej