Rabarber är något som jag alltid tyckt om väldigt mycket.
När jag flyttade ut till Bruket upptäckte jag ett stort rabarerstånd så direkt letade jag på nätet efter ett recept på rabarberpaj. Vad jag hittade var en sanslöst, om jag får säga det själv, god rabarberkaka. Tack o lov, för jag är inte speciellt förtjust i paj. Den hårda kanten är rent äcklig i mitt tycke.
Men den här kakan har ingen hård kant. Det är mer som en kletig, väldigt kletig, sockerkaka.
Här kommer receptet.

RABARBERKAKA

Ingredienser till ca 8 personer.

FYLLNING:
½ kg    Rabarber
3/4 dl   Socker
1 dl    Vatten


SMET:
150 g     Smör
2 dl    Socker
3 st    Ägg
1,5 dl    Vetemjöl
1 tsk    Bakpulver

FYLLNING: Rensa rababerna, skär dem i små bitar och lägg dem en stund i vatten med sockret. Häll av vattnet. Sparar 0,5 dl av det.

SMET: Rör socker och smör vitt. Tillsätt äggen, ett åt gången och rör sedan ner det sparade sockervattnet. Vänd ner mjölet och bakpulvret. Tillsätt rabarberna och vänd försiktigt om i smeten. Häll smeten i en pajform och grädda kakan i 200 grader i ca 20 minuter.
I mitt tycke blir kakan godast om den är lite kletig i mitten. Men vill du ha den som riktig kaka häll den i rund form med borttagbar kant och ha den i ugnen tills den blir lite torrare. Jag följer heller inte receptet slaviskt. Hivar i mer rabarber och lite mer av ingredienserna utan att den för den sakens skull blir sämre. Passa på nu innan rabarberna blir för stora och trådiga.

Servera ljummen med vaniljsås, glass, creme fraiche eller vispgrädde.

Detta var Everts favorit efterrätt. Så när jag gör den minns jag alltid allt roligt vi hade under de två åren vi delade hus. Han behöll det som blev över efter vårat fika och sedan åt han lite åt gången då och då. Godast tyckte han den blev den gången jag inte hade tid att vänta tills den stelnat helt. Då var det mer eller mindre varm smet med precis lagom sega rabarber. Mums!


Kommentera

Publiceras ej