Vad är det som gör att man gillar en film och inte en annan?
Vad är det som gör att jag inte gillar en film som egentligen är väldigt bra men inte har det där som gör att jag vill se den igen och igen?
The Cell från 2000 med Jennifer Lopez, Vince Vaughn och Vincent D'Onofrio är en film som jag inte borde tycka om men som jag fullständigt älskar. Den handlar om en seriemördare(D'Onofrio) som faller i koma precis när FBI-agenten(Vaugh) får fatt honom. För att ta reda på var senaste offret finns kontaktas ensocialassistent(Lopez) som med hjälp av diverse maskiner kan ta sig in i mördarens undermedvetande. 
Låter helt knasigt och det är det också. Men det är väl det som gör att jag kommer tillbaka till filmen om och om igen.
Det visuella är helt otroligt. Själva handligen blir sekundär till de otroliga bilderna. Mördarens hjärna är en helt galen värld där socialassissenten får kontakt med honom som litet barn. Varje filmruta är ett mästerverk. Kända tavlor iscenstätts på ett mycket läckert sätt. Varje gång jag ser den hittar jag nya detaljer eller njuter bara av vissa scener för att de är så vansinnigt snygga och läckra. Mördarens psyke är en labyrint av galenskap.
Howard Shores musik förstärker det hela med sina disharmoniska toner.
Vill man se något annorlunda och helt knasigt, ja då ska man välja The Cell. Inte blir det sämre av att jag känner igen mig ett par gånger när de hittar var senaste offret hålls gömd. Den är inspelad, dvs scenerna som inte utspelar sig i mördarens hjärna, utanför Bakersfield, California. Där var jag 2009.
JAG ÄLSKAR DENNA UNDERBART KNASIGA GALNA FILM!

1 kommentarer

Lilly

25 Oct 2011 14:24

Ååå vad sugen jag blev att se på den! :-) jag håller med. Man bara älskar den! Den är så bra gjord.. En scen jag ofta tänker på är den med hästen. De delar den i olika delar typ ju och ändå lever den. Man ser hjärtat och allt röra sig.. Och man undrar verkligen hur har dom gjort. Finns många fler häftiga scener som du skriver.. Måste nog se den igen. Lopez är oxå väldigt bra i huvudrollen tycker jag!

Kommentera

Publiceras ej