Texas är den stat utöver Florida som jag besökt flest gånger. Enorm stat så därför delar jag upp den i tre delar:D
    Det jag hört om Texas har alltid varit stort och platt och torrt. Men det stämmer verkligen inte i östra Texas. Det är stort, ja, platt, nej. Lummigt och grönt och kulligt. Förundrat tittar jag mig omkring. Kör ner till Gulfkusten och Bolivar halvön. Här är jättefint, grönt men inget folk trots att det är i början på juli. Varför? Får jag reda på när jag kör stannar och går ut till stranden. Den full av tång och skräp. Synd för det är annars en väldigt fin strand. Husen är dock häftiga där de står på sina höga pelare.
    Tar färjan över till Galveston och kör runt staden en stund, passerar vackra Bishop's Palace och en kritvit katolsk kyrka. I Houston stannar jag på Johnson Space Center och det säger jag. Har man möjligheten att välja emellan JSC och Kennedy Space Center i Florida. TA KENNEDY SPACE CENTER!!!!!
    JSC är så tråkigt att det är helt sanslöst. Litet, ointressant,stort och tråkigt. Själva utsällningshallen är inget att ha, trång och mörk. Tåget runt det enorma området är så långsamt och nästan bara: Här gör de det, där gör de något annat. Det som gör att besöket inte är helt bortkastat är att man får besöka Mission Control. Att se var de sköter allt ifrån när färjorna är uppe i rymden var hur häftigt som helst. Här höll jag nästan på att få glädjefnatt. Trots att det var enorma procedurer att komma in och fotograferingsförbud.
    I Austin blir jag guidad runt av släkt i släkten som älskar allt Sverige men aldrig varit där. Jag fick se den vackra kyrkan i New Sweden, som de av någon anledning har flyttat några kilometer, vackra Zilker Park, där Sven Magnus Svenssons första lilla stuga finns att skåda, ätit gått och mycket på Chuy's och traskat runt i Texas State Capitoleum.
     Allt var intressant men bäst var Bob Bullock Texas State Museum. Nyöppnat 2001. Fyra våningar med allt som finns att säga, visa och titta på om Texas. Otroligt intressant även när man bara är lite lagom intresserad. Bäst filmen som inte bara visade film och bilder på tre skärmar utan också där stolarna hade specialeffekter och där det även regnade. Häftigt värre.
     I Waco traskade jag runt och tittade på allvarliga män i stora hattar på Texas Rangers Hall of Fame. Bäst delen som visade filmer, tv-serier och böcker som handlar om dessa män, satt en Harlequinbok på väggen ;)
     Hos våra vänner fick jag för första gången uppleva kolibrir. Jösses vad söta dessa små fåglar är! När jag sedan fortsatte väster ut blev omgivningen så som jag alltid trott att Texas ser ut. Platt och torrt. För första gången i mitt liv kör jag på en raksträcka som jag inte ser slutet på. Häftigt värre!

Kommentera

Publiceras ej